Något jobbigt för något väldigt bra.

Åkte igår på förmiddagen till Kristianstad för att ge blod. Allt gick bara bra, precis som vanligt, tills då när man får sitta och trycka en pappersbit mot armvecket där nålen suttit i en. Plötsligt kände jag att jag höll på att svimma. Hann få ur mig till sköterskorna att "jag mår inte så bra..." men sen försvann jag iväg...
Vaknade upp enligt dem efter bara några sekunder, men som de som har svimmat vet, så känns det ju som man varit borta jättelänge. Hann ju till o med drömma en massa, fast i snabbspolning lixom... :P Mådde riktigt dåligt när jag vaknade, alldeles svettig och med bultande hjärta. Visste först inte vart jag va nånstans och vad som hänt där jag nu låg ner med benen högt upphissade för att få tillbax blod till huvudet..
Den mycket snälla personalen baddade min panna med kallt vatten och hämtade en bravodricka till mig. Och så jag fick ligga där och hämta mig. Men efter bara en liten stund blev jag plötsligt dålig i magen! heh.. sa lite försiktigt att jag behövde gå på toa men fick till svar "Du behöver nog ligga ner lite nu, du kan väl hålla dig lite till.. ;) " Ja jag gjorde mitt bästa men efter ett par minuter till gick det inte mer och jag sa  "nej jag måste gå på toa!". Två av dem tog mig under armarna och skulle leda mig till toan då jag kände igen att nu svimmar jag! De satte mig ner och jag böjde ner huvudet mellan benen, lyckades hålla mig vaken denna gången men det va precis! Liten stund senare lyckades de få in mig på toan där jag fick sitta och bajsa med dörren på glänt med en sköterska beredd att rusa in om det skulle behövas. (tack gode gud att jag inte svimmade mitt i bajsningen..!) haha! Kanske kom min dåliga mage som en följd av att mitt blodtryck sjönk när de tog blodet från mig trodde de...
De la mig på en säng och körde in mig i ett rum vid sidan av salen där man ger blod så de skulle ha uppsikt över mig. Jag fick mer dricka och fika för att jag skulle återhämta mig. De va verkligen jättesnälla mot mig. Låg där inne ett bra tag sedan kunde jag gå ut i väntrummet och vänta på Jonatan och Daniel som skulle hämta mig. (de va på väg till krstd ändå) Vågade inte gå därifrån själv..
De kunde inte ge mig något direkt skäl till varför detta hände. Mitt blodtryck hade sjunkit bara.. Jag har ju gett blod 3 gånger innan utan problem. Antagligen händer detta ibland, dock inte så ofta och det är inget farligt, men sjukt obehagligt. Jag vet faktiskt inte om jag vill göra det fler gånger.. Mådde riktigt dåligt, kände faktiskt av det hela dagen igår, till och med idag har jag känt mig hängig. Men att ge blod har verkligen varit ett enkelt och bra sätt att göra någonting för andra människor som är sjuka. Tänk att inget blod som vi blodgivare ger går till spillo! Sådan brist är det på blod! Och tänk, ändå är det en färskvara! Skulle det vara så att något blod håller på att "gå ut" på ett sjukhus där det inte behövs skickas det till ett annat sjukhus i skåne där det istället behövs. (lund tar emot allt blod för där går åt så mycket..) Och varje gång man ger blod (ca. en halv liter) kan hjälpa 3 patienter! Så eftersom jag gett blod 4 gånger nu har jag hjälpt 12 patienter!
Med denna text vill jag verkligen inte skrämma folk från att ge blod,  fast jag kan förstå att ni kanske blir tveksamma nu.. men detta händer alltså väldigt sällan att man svimmar! Jag tycker att många fler människor borde bli blodgivare! Det är så enkelt och tar inte alls lång tid, och man får fika och annan ersättning (tröja, pauskupong eller skänka pengarna) och personalen är jättetrevlig och hjälpsam. Gå in på www.geblod.nu och anmäl dig!
:)
Tjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0